Samenvatting lezing Duisland 2005

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De risico’s van risicotaxatie in een behandelsetting
Instellingen voor forensische psychiatrie kennen verschillende functies zoals:
1. beveiliging van de maatschappij tegen criminele activiteiten;
2. rapportage aan de rechtbank in het kader van de opname;
3. diagnostiek, behandeling/begeleiding en nazorg van delictplegers;
4. wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van de activiteiten die de instelling
verricht.
Forensisch psychiatrische instellingen werken met patiënten meestal op basis van een
juridische maatregel, waarbij beveiliging van de maatschappij voorop staat. Deze context
zorgt ervoor dat de hiervoor genoemde activiteiten gericht zijn op (toekomstige) controle van
het delictgedrag van de patiënt. Risicotaxatie en terugvalpreventie zijn een onderdeel van deze
controle. Veel patiënten kennen in hun geschiedenis al vele pogingen om hun niet aangepaste
(delict)gedrag onder controle te krijgen. Bij patiënten met een Antisociale
Persoonlijkheidsstoornis is op controle gerichte behandeling zelfs contraproductief.
Als psycholoog/psychotherapeut dien ik vanuit mijn professionele standaard de best
mogelijke diagnose en behandeling voor de patiënt na te streven. De betekenis, het begrijpen
van zijn gedrag waaronder het delictgedrag staat hierbij primair op de voorgrond en niet de
controle. Deze these vraagt om een andere start in een behandelinstelling dan die van
risicotaxatie. In plaats van een object zal de patiënt als subject gezien moeten worden.
Risicomanagement is dan een geïntegreerd onderdeel van de behandeling al dan niet
ondersteunt door daartoe geëigende instrumenten.
Anne van den Berg is psycholoog/psychotherapeut, zowel klinisch als poliklinisch werkzaam
bij Groot Batelaar, forensische GGZ voor jeugd en volwassenen in Arnhem en Lunteren.
In Nederland heeft hij diverse artikelen over o.a. management en forensische psychiatrie
gepubliceerd. Vervult diverse bestuurstaken zoals bij de International Association for
Forensic Psychotherapy.
Die Gefahren der Gefährlichkeitsprognose in einem therapeutische Setting
Institutionen für forensische Psychiatrie kennen unterschiedliche Funktionen wie:
1. Schutz der Gesellschaft gegen kriminelle Aktivitäten;
2. Berichterstattung an das Gericht im Zusammenhang mit der Fortschritt der Aufnahme;
3. Diagnostik, Behandlung/Betreuung und Nachsorge der Täter;
4. wissenschaftliche Forschung der Effektivität der Institutionsaktivitäten.
Forensisch Psychiatrische Institutionen arbeiten mit Patienten meistens auf der Grundlage
einer gerichtlichen Maßname, wobei der Schutz der Gesellschaft an erster Stelle steht. Diese
Kontext bewirkt dass die oben genannte Aktivitäten auf (zukünftige) Kontrolle der strafbare
Handlungen des Patient bezweckt sein. Gefährlichkeitsprognose und Rückfallprävention sind
Teil dieser Kontrolle. Die meiste Patienten haben eine Vergangenheit versucht strafbare
Handlungen zu kontrollieren. Für Patienten mit einer Anti-Sozialen Persönlichkeitsstörung ist
solch eine kontrollebezweckte Therapie kontraproduktiv.
Meine berufliche Maßstab als Psychologe/Psychotherapeut verordnet die best erdenkliche
Diagnostik und Therapie für den Patient an zu wenden. Die Bedeutung und das Verstehen des
Benehmen, unter anderem die strafbare Handlungen, steht primär im Vordergrund und nicht
die Kontrolle. Diese Behauptung braucht ein anderer Startpunkt in einer therapeutische Klinik
als Gefährlichkeitsprognose. Statt ein Objekt zu sein soll der Patient ein Subjekt werden.
Risikomanagement ist auf diese Weise ein integriertes Teil der Behandlung gestützt oder
nicht gestützt mittels dazu geeignete Instrumenten wie PCL-R.
Anne van den Berg ist Psychologe/Psychotherapeut, sowohl berufstätig bei einer Klinik als in
einer Poliklinik, Groot Batelaar genannt, ein forensische geistige Gesundheitsfürsorge für die
Jugend und Erwachsenen in Arnhem und Lunteren. In der Niederlände hat er verschiedene
Artikel publiziert unter anderem über Management und forensische Psychiatrie. Er bekleidet
verschiedene leitende Funktionen wie in the International Association for Forensic
Psychotherapy
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