Marketingcommunicatieplan HAK

advertisement
Marketingcommunicatieplan HAK
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Onderzoek naar consumenten, product en concurrentie .................................................. 2
1.1
Onderzoek consument ............................................................................................................ 2
1.2
Onderzoek product.................................................................................................................. 4
1.3
Onderzoek concurrentie.......................................................................................................... 5
Hoofdstuk 2 Marketingcommunicatiedoelgroepen ................................................................................ 7
Algemeen niveau: ................................................................................................................................ 7
Domein specifiek niveau: .................................................................................................................... 7
Merk specifiek niveau: ........................................................................................................................ 7
Hoofdstuk 3 Marketingcommunicatiedoelstellingen .............................................................................. 9
Hoofdstuk 4 Voorlopig budget .............................................................................................................. 10
Hoofdstuk 5 Marketingcommunicatiestrategie .................................................................................... 11
5.1 Positionering................................................................................................................................ 11
5.2 Propositie .................................................................................................................................... 11
5.2 Het concept ................................................................................................................................. 11
Hoofdstuk 6 Creatieve ontwikkeling Advertentie: ............................................................................ 12
Hoofdstuk 7 Keuze marketingcommunicatiemix en bijbehorende media............................................ 16
Hoofdstuk 8 Definitief budget ............................................................................................................... 17
Hoofdstuk 9 Uitvoering campagne ..................................................................................................... 19
Bijlagen .................................................................................................................................................. 20
Groep 1
Klas 2U
Pagina 1
Marketingcommunicatieplan HAK
Hoofdstuk 1 Onderzoek naar consumenten, product en concurrentie
1.1 Onderzoek consument
Huidige consument
De huidige consumenten van de HAK zijn op te delen in twee grote groepen: namelijk huishoudens
met kinderen/huishoudens met een groter inkomen en welgestelde gepensioneerden. De volgende
algemene kenmerken zijn van toepassing op deze groepen consumenten. Zie bijlage 1.
Huishoudens met kinderen














Het inkomen is boven modaal
De leeftijd is 40+
Voornamelijk vrouwen
De kinderen zijn wat ouder in sommige gevallen zijn ze uit huis
Voornamelijk consumenten met een Nederlandse nationaliteit
De consumenten wonen in Nederland, wat wil zeggen dat het klimaat seizoenen bevat die
duidelijk aanwezig zijn maar niet extreem van vorm
De cultuur van Nederland schrijft voor dat in de winter er erwtensoep gegeten wordt. Ook
geeft de traditie ons aan dat er per seizoen bepaalde gerechten meer gegeten worden dan in
andere seizoenen
In Nederland is de bevolkingsdichtheid vrij hoog vergeleken met andere landen in WestEuropa
De beslissers van deze gezinnen willen een gezonde, kwalitatieve maaltijd voor de rest van
hun gezin
De beslissers zijn gewend aan wat luxere producten
De voordelen die zij hechten aan het product is dat het kwaliteit bevat, en dat het gezond is
Het verbruik onder deze consumenten is gemiddeld
Ze zijn bovengemiddeld merkentrouw
De koopbereidheid is hoog, ze zullen niet erg snel een ander merk kiezen omdat dat
goedkoper is. Ze zijn bereid meer te betalen voor kwaliteit
Voordelen voor HAK
De voordelen voor HAK bij deze groep consumenten is dat ze bereid zijn voor kwaliteit te betalen, ze
hebben immers een bovenmodaal inkomen. Aangezien HAK een A-merk product is zijn consumenten
sneller geneigd om voor deze producten te kiezen. Tevens zijn de huishoudens met kinderen over het
algemeen merkentrouw, indien er een positieve indruk van het product achter gelaten wordt na
aanschaf zijn de consumenten dus vaker bereid herhalingsaankopen te doen.
Wat ook relevant is dat de huishoudens vaak een Nederlandse nationaliteit hebben, zij zijn dus
opgegroeid bij hun ouders met HAK-producten. HAK positioneert zich als een oer-Hollands degelijk
merk, het kan zo zijn dat de consumenten zich hiermee identificeren.
Groep 1
Klas 2U
Pagina 2
Marketingcommunicatieplan HAK
Welgestelde gepensioneerden











Hun inkomen is boven gemiddeld
De leeftijd is 65+
De beslissers zijn ook hier voornamelijk vrouwen
Fase in de levenscyclus is nadat de kinderen het huis uit zijn en op zichzelf gaan wonen en de
ouders weer terug met zijn tweeën zijn
Het zijn voornamelijk consumenten met een Nederlandse nationaliteit
Ook deze consumenten wonen in Nederland en dat heeft voor dezelfde gevolgen voor het
klimaat en seizoenen, het klimaat bevat seizoenen die duidelijk aanwezig zijn maar niet
extreem van vorm
De tradities uit de cultuur zijn wat sterker aanwezig bij deze doelgroep. Zij houden zich vast
aan de tradities die ze al jaren lang hebben
Hun levensstijl bestaat uit een actief leven. Ze hebben veel vrije tijd en trekken er dan ook
vaak op uit.
Ze zijn geen grootverbruikers, ze zijn immers maar met 2en
De mate van merkentrouw is hoog, ze kopen dezelfde producten als jaren en zijn vastgeroest
aan het merk
Ook deze groep is bereid veel geld uit te geven voor kwaliteit
Voordelen voor HAK
Bij deze groep consumenten is het zo dat ze een oudere leeftijd hebben. HAK is opgericht in het jaar
1925 en de consumenten zijn als het ware opgegroeid met de producten van HAK. De hoge mate van
merkentrouw en traditie helpt duidelijk mee met een goede bijdrage leveren bij de afzet van het
product.
Ook is de levensstijl die deze groep mensen leiden positief voor HAK, een van de waarden van de
producten van HAK is dat ze gemakkelijk en snel klaar zijn te maken. Door deze drukke levensstijl die
deze mensen leven trekken zij niet veel tijd uit om lang een gerecht te bereiden.
Betrokkenheid consument
De betrokkenheid bij de aanschaf van de producten is laag, dit komt door de volgende redenen:
 Weinig risico bij aankoop
 Het is geen complexe keuze, er is weinig advies voor nodig
 De aanbieders op de markt worden als betrouwbaar beschouwd
 Er wordt niet altijd gebruikt om sociale redenen
 Er wordt meer waarde gehecht aan zachte waarden dan aan harde waarden
Deze lage betrokkenheid zorgt er voor dat er pas na de aankoop wordt nagedacht en een oordeel
wordt geveld over het product en merk. Dit kan leiden tot herhalingsaankopen als het product in de
ogen van de consument een positieve indruk heeft achtergelaten.
Groep 1
Klas 2U
Pagina 3
Marketingcommunicatieplan HAK
1.2 Onderzoek product
De behoeftes waarin de producten van HAK voorzien zijn gemak, kwaliteit, gezondheid en smaak.
Hak heeft een gemiddeld breed assortiment met een redelijke diepte. De producten binnen het
assortiment zijn consistent.
Het “HAK” assortiment bestaat uit:

Groenten

Peulvruchten

Appelmoes en compote

Fruit

Zuurwaren

Fruitsap

Gedroogde peulvruchten
In dit marketingcommunicatieplan gaan wij ons vooral richten op de productgroep peulvruchten en
specifiek op de nieuwe productlijn: Peulvruchten die in potten geleverd worden. Peulvruchten
behoren tot de meest eiwitrijke voedingsmiddelen en vormen door hun hoge voedingswaarde een
gezonde en smakelijke basis voor de maaltijd.
Deze productlijn heeft een aantal verschillende producten namelijk:





Hollandse bruine bonen: deze bonen bevatten veel eiwitten en ijzer. Ze zijn daarom ook een
goede vervanger voor vlees, vis of ei. Er zit minder zout in dan voorheen. Te slotte zijn ze in 3
verschillende maten te verkrijgen: 210, 370, en 720 ml.
Witte bonen: deze bonen bevatten op hun beurt weer vezels en eiwitten en ook zij zijn
goede vervangers voor vlees of ei. Er zijn veel recepten te bedenken met dit ingrediënt,
waaronder soepen. Ze zijn in twee maten te verkrijgen: 370 en 720 ml.
Kapucijners: Kapucijners bevatten veel voedingsvezels. Ze zijn in twee verschillende
formaten verkrijgbaar: 370 en 720 ml.
Witte bonen in tomatensaus: Dit product bestaat al lang in het assortiment van Hak. Het
bevat sinds verandering van receptuur minder zout. Deze witte bonen zijn verkrijgbaar in
drie formaten potten: 210, 370, 720 ml.
Kidneybonen: Deze bonen bevatten veel eiwitten en vezels. Ze zijn daarom goede vlees-, visen eivervangers. Ze zijn verkrijgbaar in een pot van 370 ml.
Keuzeproces voor HAK peulvruchten m.b.t. de FCB-matrix:
Groep 1
Klas 2U
Pagina 4
Marketingcommunicatieplan HAK
Peulvruchten zijn voedsel, een levensmiddel. Deze groep behoort tot een keuzeproces met een lage
betrokkenheid en cognitieve elementen.
De aankoop van HAK-groenten zijn producten die vaak op het laatste moment beslist worden. Bij
gepensioneerden en oudere huisvrouwen is HAK met name al een routine-aankoop. Bij jonge
gezinnen wordt de beslissing pas genomen in de winkel zelf, waardoor Hak vaak het onderspit moet
delven vanwege haar hogere prijs. Meer hierover bij het onderzoek naar de concurrentie.
Productlevenscyclus
Peulvruchten zitten in hun volwassenheidsfase. Voor de marketingcommunicatie betekent dit dat we
moeten letten op het feit dat we de merkvoorkeur in stand houden, acties moeten gaan houden en
promoties, productvariaties moeten gaan bedenken, een duidelijke positionering moeten vormen of
een mogelijke herpositionering.
1.3 Onderzoek concurrentie
Figuur 1.
Concurrentiematrix HAK
Producteigenschap
Belang
consument
HAK
Bonduelle
Huismerk
Albert
Heijn
Iglo
Kwaliteit
1
++
++
+
++
Vormgeving
5
++
+
+
++
Prijs
2
+/-
+/-
+
-
Service
4
+
+
+/-
+
++
+
-
-
Keuzemogelijkheden 3
Beste producteigenschappen
Volgens figuur 1 blijkt dat het merk HAK uitblinkt in kwaliteit, vormgeving en keuzemogelijkheden
ten opzichte van de concurrentie. Helaas vallen vormgeving en keuzemogelijkheden niet tot de
belangrijkste producteigenschappen in de ogen van de consument. Ze vallen bij het belang van de
consument respectievelijk op de 3e en 5e plaats bij het belang van deze producten.
Op kwaliteit scoort alleen het huismerk van de Albert Heijn lager, het positioneert zich immers niet
als een A-merk, maar als een goedkoper huismerk. Dus dit is logisch te noemen. Op het
producteigenschap vormgeving heeft HAK samen met Iglo de hoogte score; vers is hierbij het
zwakste gebleken omdat er simpelweg géén tot weinig vormgeving is bij dit product.
De prijs van Hak en Bonduelle ligt gemiddeld tegenover hoog van iglo en laag van het huismerk.
De service die hak te bieden heeft is goed te noemen en staat gelijk aan die van de voornaamste
concurrent Bonduelle. Wat verder opvalt is dat het huismerk van Albert Heijn een mindere service
heeft en die van vers is simpelweg laag.
Groep 1
Klas 2U
Pagina 5
Marketingcommunicatieplan HAK
Ten slotte heeft hak de meeste keuzemogelijkheden in vergelijking met de overige merken, het is
immers de marktleider en het biedt de consument veel keuze.
Groep 1
Klas 2U
Pagina 6
Marketingcommunicatieplan HAK
Hoofdstuk 2 Marketingcommunicatiedoelgroepen
De communicatiedoelgroepen kan je onderverdelen in beslissers en beinvloeders. De beslissers zijn
de ouders en de beinvloeders zijn de kinderen.
Algemeen niveau:
Jonge gezinnen met kinderen die van gemak houden en die een drukke levensstijl hebben met een
bovenmodaal inkomen.
Leeftijd van de ouders ligt ongeveer tussen de 25 en 35 jaar, die van de kinderen tussen de 5 en 10.
De beslissers zijn vaak moeders die de boodschappen doen.
Deze mensen wonen over het algemeen in grotere gemeenten en steden.
De interesses liggen bij de kinderen, ze willen dat deze goed opgevoed worden dus ook met gezond
eten. Groentes zijn gezond voor kinderen en dus moeten deze gegeten worden. De consumenten zijn
bereid HAK te betalen voor een gezonde voeding voor de kinderen.
Domein specifiek niveau:
HAK is een product waarvan de aanschaf pas wordt beslist op het laatste moment, dus in de winkel.
De consument weet wel al wat ze gaan kopen maar nog niet van welk merk. In de winter wordt HAK
peulvruchten meer gebruikt dan in de zomer, het verschilt dus per seizoen. Als het product bevalt zal
dit leiden tot herhalingsaankopen, indien dit niet het geval is dan zullen zij overstappen op anderen
groenten. Hoe meer productervaring, hoe meer het product dus bevalt. Er is een lage betrokkenheid.
Merk specifiek niveau:
HAK heeft een goede kwaliteit in de ogen van de consument. Dit komt omdat het een A-merk is.
Sterkten
S1. Weinig overhead(weinig kantoormedewerkers; meer in de productie)
S2. Snel productieproces
S3. Geen toegevoegde conserveringsmiddelen
S4. Heldere, transparante verpakkingen
S5. Veel productontwikkeling/innovatie
S6. A-merk
S7. Diep assortiment
Zwakten
W1. Vaste klanten worden minder
W2. Seizoensgebonden producten
W3. Suf, truttig, stoffig imago
W4. Internationaal klein
W5. Idee van niet gezond/niet vers
W6. Lopen achter op productontwikkeling
W7. Geen enkele ervaring in diepvries
Groep 1
Klas 2U
Pagina 7
Marketingcommunicatieplan HAK
Doelgroepbeschrijving
De consument die HAK-producten moeten gaan kopen zijn jonge gezinnen met kinderen. Leeftijd
variërend tussen 25 t/m 35 jaar. Een vader/moeder die geeft om zijn gezin. Hecht veel waarde aan
gezondheid voor het gezin en de kinderen maar vinden tevens hun vrije tijd heel belangrijk. De
producten die deze doelgroep koopt voor hun gezin is vaak erg gezond en snel te bereiden. De
doelgroep is getrouwd en heeft jonge kinderen die naar de kleuter- of de basisschool gaan. De jonge
gezinnen met kinderen hebben een druk leven. De kinderen staan op nummer 1 in de pikorde,
gezondheid gaat boven alles. Naast het opvoeden van kinderen en een drukke baan hebben de
ouders ook andere hobby’s. Vaak zijn zij lid van de plaatselijke sportclub, bezoeken ze een museum
en ondernemen ze andere activiteiten.
Voor verdere informatie over de doelgroep verwijzen wij u naar bijlage 1
Groep 1
Klas 2U
Pagina 8
Marketingcommunicatieplan HAK
Hoofdstuk 3 Marketingcommunicatiedoelstellingen



HAK peulvruchten in pot moet in jaargang 2011-2012 10% meer worden verkocht ten opzichte van het
jaar 2010-2011.
Minimaal 30% van de doelgroep moet in jaargang 2010-2011 minimaal 3 keer HAK peulvruchten in pot
aanschaffen.
90% van de doelgroep moet binnen één jaar de producten van HAK niet meer zien als een oubollig
merk, maar als verjongd merk wat zich richt op de gezondheid van kinderen.

Binnen 1 jaar moet HAK de doelgroep van jonge gezinnen met kinderen overhalen om een
probeeraankoop te doen, hierbij streven wij naar 40% herhalingsaankopen.

In een enquête gehouden eind 2010 waarbij de actieve merkbekendheid wordt getoetst, moet HAK in
de top 3 merken staan van de kernwoorden “gezond en makkelijk”.

We willen een halfjaar na start van de campagne bereiken dat de doelgroep behoefte heeft aan
minimaal 1 keer per week Hak peulvruchten in pot.

We willen een halfjaar na start van de campagne bereiken dat 10% van de doelgroep weet dat ze met
Hak peulvruchten in pot snel een gezonde maaltijd op tafel kunnen zetten.

We willen een halfjaar na start van de campagne bereiken dat 10% van de doelgroep kinderen van 5
t/m 10 interesse tonen in het samen koken.

We willen een halfjaar na start van de campagne bereiken dat 10% van de doelgroep kinderen van 5
t/m 10 hun ouders aanzetten tot het samen koken.

10% van de doelgroep vindt binnen halfjaar na start van de campagne de maaltijd niet compleet
zonder Hak peulvruchten in pot.

Wij willen binnen een half jaar na de start van de campagne bereiken dat 10% van de
doelgroep weet dat ze verschillende gerechten kunnen bereiden met behulp van Hak
peulvruchten in pot.
Groep 1
Klas 2U
Pagina 9
Marketingcommunicatieplan HAK
Hoofdstuk 4 Voorlopig budget
Het budget voor het marketingcommunicatieplan voor het op de markt zetten van de peulvruchten
van HAK is € 200.000,-
Groep 1
Klas 2U
Pagina 10
Marketingcommunicatieplan HAK
Hoofdstuk 5 Marketingcommunicatiestrategie
5.1 Positionering
HAK peulvruchten in pot zorgt ervoor dat jij op een speelse manier groenten leert eten!
De vernieuwde positionering van HAK peulvruchten in pot is een tweezijdige positionering. Hak is
een traditioneel Hollands merk waarin de waarden gezondheid voor de kinderen op een speelse
manier worden gebracht. De merkvisie is als volgt: het is belangrijk voor uw kinderen om lekker en
gezond te eten en HAK peulvruchten zijn hierbij essentieel. Missie: HAK wil kinderen laten inzien dat
groenten eten ook leuk kan zijn.
5.2 Propositie
Hak peulvruchten biedt jou een avontuurlijke reis door de wereld van groenten.
5.2 Het concept
Boodschap:
“HAK peulvruchten in pot biedt jou een avontuurlijke reis door de wereld van groenten. “
Vaak is het zo dat kinderen groenten niet lekker vinden. Door het eten van groenten te stimuleren
door middel van de kinderen zelf de maaltijd te laten bereiden samen met hun ouders, wordt het
maken van eten een echt avontuur. HAK peulvruchten biedt de mogelijkheid om kinderen op een
leuke en speelse manier groenten te laten bereiden om het vervolgens samen op te eten.
Sfeer:
Een speelse avontuurlijke kleurrijke sfeer. Een vertrouwde omgeving waarin de kinderen samen met
hun ouders tijd besteden.
Waarden:
Lekker samen koken, samen tijd doorbrengen. Gezelligheid en avontuur. Spelenderwijs groenten
leren kennen.
Status:
De trots die ontstaat door zelf, samen een maaltijd te bereiden.
Gevoel:
Trots zijn op de prestaties, opschepperigheid. Saamhorigheid. Ambitie, doelen stellen en verbreden
van eigen eetpatroon.
Idee:
Voor een kind is het moeilijk om groenten te eten, kinderen staan niet te springen om groenten te
eten. Door middel van dit concept worden zij gestimuleerd en geprikkeld om groenten te leren eten.
Dit leren zij door middel van samen te koken met de ouders. Ze kunnen zelf bepalen welk gerechtje
ze maken.
Concreet: samen koken en gezelligheid, thuis genieten, tijd voor het gezin.
Groep 1
Klas 2U
Pagina 11
Marketingcommunicatieplan HAK
Hoofdstuk 6 Creatieve ontwikkeling
Advertentie:
Gericht op de ouders:
Headline: vanavond hebben we zin in…
Visual: mama en kindje in de keuken. Aanrecht is zichtbaar, kindje gooit potje witte bonen in
tomatensaus in pan. Kindje staat op krukje, mama staat er glimlachend naast aardappelen te schillen.
Je ziet papa net binnenkomen. Iedereen is thuis en gezellig samen aan het koken.
Bodycopy: Hak biedt uw gezin die essentiele quality time together. Met HAK-peulvruchten in pot
maakt u samen met uw gezin de snelste, makkelijkste en lekkerste gerechtjes klaar voor het hele
gezin.
 Blokje met recept + afbeelding gerecht: gekookte aardappeltjes met gehakballetjes en witte
boontjes in tomatensaus.
Waar? Libelle
Waarom? Meest gelezen vrouwenblad van Nederland. Zie bron http://damesbladen.toptien.nl/
Sanoma uitgevers
http://www.sanoma-adverteren.nl/nl-web-Home.php
Totale verspreiding: 468.506 per editie.
1 advertentie in 1 editie: 
1/1 (formaat)
Zetspiegel BxH 204 x 254
Bladspiegel BxH* 221 x 274
Tarief
€ 25.990,00
Display:
Een standaard display kost gemiddeld 100 euro per week per supermarkt. We hebben gekozen voor
de supermarkt Albert Heijn, omdat deze de grootste keten van Nederland is. Albert Heijn heeft
namelijk 824 winkels door heel Nederland. We willen de displays 4 weken lang in de Albert Heijn
ketens in de grote steden laten staan. Er zitten gemiddeld drie AH ketens in een grote stad. 33 *
€400,00 = €13200.
Groep 1
Klas 2U
Pagina 12
Marketingcommunicatieplan HAK
Sampling: Fieldmarketing: Instore promotions
“Grijp het moment!”
De tijd van het afstrepen van een boodschappenlijstje ligt achter ons. Boodschappen doen is uit,
shoppen is in. Steeds meer mensen maken hun definitieve aankoopbeslissing op de winkelvloer, voor
de schappen en het rek. Dat is dan ook het moment waarop uw doelgroep een zetje in de rug kan
gebruiken.
Face the Public helpt zijn klanten daarbij middels full service instore demonstraties. Hierbij werken
we met teams van jonge, frisse en zelfstandige mensen variërend in leeftijd van 18 tot 25 jaar. Zoals
bij al onze diensten staan de kernwaarden creativiteit, effectiviteit en werkbaarheid centraal.
De keus is aan u. Wordt het een low cost oplossing met een hoog bereik. Of een talor made actie met
hoge attentiewaarde? Hoe dan ook, Face the Public ontwikkelt een uniek concept en verzorgt de
operatie van a tot z. In alle gevallen is een blijvende verhoging van de verkoop van uw producten
uitgangspunt. U draait al een instore-programma vanaf 225 euro per locatie per dag.”
225* 11 locaties* 7 dagen=17.325
11 locaties: iedere grote stad, de grootste winkel
7 dagen: een week lang
http://www.facethepublic.nl/index.php?pagina=166
Viral Marketing:
We willen banners op het internet plaatsen op de site Marktplaats en 4 websites van de STER.
Dit omdat banners goedkoop zijn en aangezien wij een niet al te groot budget hebben is dit ideaal.
Internet is ook nog eens 24 uur per dag, 7 dagen in de week en bereikt een breed publiek.
Marktplaats heeft
bezoekers per dag en een advertentie kost maar 0,01 cent per
click. Ook word je advertentie geplaatst op het aantal CTR, dus hoe aantrekkelijk je advertentie is,
hoe vaker erop geklikt wordt en dus hoe hoger je CTR is. Dit zorgt ervoor dat je positie van je
advertentie beter is als je een hoog CTR hebt.
Op marktplaats zitten veel huismoeders en vaders en die willen wij hiermee ook bereiken. Als blijkt
dat onze CTR niet hoog is, kunnen wij ook stoppen met adverteren op Marktplaats, op je persoonlijke
pagina kun je namelijk het CTR en CPC (Cost per Click)terug zien en aan de hand daarvan kan je snel
zien of je advertentie effect heeft.
Verder gaan wij ook adverteren op 4 websites van de STER namelijk:
VARA
Rectangle: 300*250 Bruto CPM: 25€
Serious Request (nieuw)
Rectangle: 300*250 Bruto CPM: 25€
EO
Skycraper: 160*600 Bruto CPM: 20€
TROS
Skycraper: 160*600 Bruto CPM: 20€
Groep 1
Klas 2U
Pagina 13
Marketingcommunicatieplan HAK
Het CPM betekent Cost Per Mille, dus per 1000 bezoekers betaal je 25 euro.Deze websites worden
het meest bekeken en hebben de meeste bezoekers van onze doelgroep. We kunnen zelf afspreken
hoelang we de banner erop zetten, maar het is wel de bedoeling dat je voor minimaal 1000€
adverteert. Aangezien HAK peulvruchten in pot vooral in de winter wordt gegeten beginnen wij 1
september met adverteren op internet. Dit omdat de doelgroep het dan eerst op zich in kan laten
werken en dat ze het product gaan kopen in november. We hebben dus al voor maanden
advertenties, dit kost:
Vara: 25*466*3= 34.950
SR: 25*867*3= 65.025
EO: 20*134*3= 8.040
TROS: 20*257*3= 15.420
Totaal: 117.435
Voor verdere informatie over adverteren bij de STER verwijzen wij u naar bijlage 2.
Promoteams:
Promoteams in zetten die HAK-peulvruchten in pot promoten. Via Jam promoteams.
Hoe?
In grote steden teams van twee rond laten lopen door de winkelstraat. Flyers uit laten delen waar
informatie op staat over HAK-peulvruchten in pot. Op de flyer staat onder andere informatie over de
voedingsstoffen in de peulvruchten en waarvoor ze dienen, maar ook handige tips om leuke, lekkere
gerechtjes klaar te maken. (zie voorbeeld flyer in bijlage) De flyer dient daarnaast ook als
kortingsbon. Met de flyer kun je bij de Albert Heijn 2 potten HAK-peulvruchten in pot halen en 1
betalen. (sales-promotion)
Wanneer?
Op woensdagmiddag van 13.00 tot 16.00. Waarom? Omdat kinderen die op de basisschool zitten
woensdagmiddag vrij zijn. Dan gaan ze vaak met mama en/of papa de stad in.
Kosten van “Jam promoteams”
Groep 1
Klas 2U
Pagina 14
Marketingcommunicatieplan HAK
4 uur lang een team van twee personen per (grote) stad. (zie overzicht grote steden in bijlage)
dus: 1ste uur = 240 euro + 3*80 euro= 480 euro per dag per stad. We hebben er voor gekozen om in
de grootste steden promoteams rond te laten lopen, dit zijn er elf. Dus: €480*11= €5280.
Schema grote steden Nederland
Groep 1
Klas 2U
Pagina 15
Marketingcommunicatieplan HAK
Hoofdstuk 7 Keuze marketingcommunicatiemix en bijbehorende
media

Reclame: een advertentie in vrouwenblad “Libelle”. 1 advertentie in 1 editie:  4 edities
lang, (4 weken).

Persoonlijke verkoop: In de Albert Heijn samples uitdelen. Deze bestaat uit: een stand in de
Albert Heijn met een medewerker en een elektrische pan. Hierin worden HAK-peulvruchten
in pot opgewarmd en in kleine bakjes uitgedeeld. Hiernaast geeft de medewerker ook leuke
tips voor gerechten weg. Zie flyer.

Sales promotion: 2 halen 1 betalen. Dit is een kortingscoupon die zich bevind op de flyer die
uitgedeeld zal worden door de promoteams en tijdens de sampling.

Persoonlijke verkoop: Promoteams . In grote steden teams van twee rond laten lopen door
de winkelstraat. Flyers uit laten delen waar informatie op staat over HAK-peulvruchten in
pot. Op de flyer staat onder andere informatie over de voedingsstoffen in de peulvruchten
en waarvoor ze dienen, maar ook handige tips om leuke, lekkere gerechtjes klaar te maken.
De flyer dient daarnaast ook als kortingsbon. Met de flyer kun je bij de Albert Heijn 2 potten
HAK-peulvruchten in pot halen en 1 betalen. (sales-promotion)

Winkelcommunicatie:Palletdisplay’s in Albert Heijn supermarkten in de 11 grootste steden
per provincie. (zie bijlage) De display zal een afmeting van 60 bij 40 centimeter en een
hoogte van 1,50m. In deze displays zullen de potten van HAK zich bevinden. Op de display
zelf zullen grote logo’s staan van HAK die de aandacht trekken. Veel gebruik van felle
kleuren.

Direct-marketingcommunicatie: Internet. We willen banners op het internet plaatsen op de
site Marktplaats en 4 websites van de STER.
Dit omdat banners goedkoop zijn en aangezien wij een niet al te groot budget hebben is dit
ideaal. Internet is ook nog eens 24 uur per dag, 7 dagen in de week en bereikt een breed
publiek.
Groep 1
Klas 2U
Pagina 16
Marketingcommunicatieplan HAK
Hoofdstuk 8 Definitief budget
Voor het definitieve budget in een schematische weergave verwijzen wij u naar bijlage 3.
Kosten
Advertentie
Advertentie in Libelle: 4 edities lang, (4 weken).
Tarief
€ 25.990,00
Samples
"U draait al een ins
tore-programma vanaf 225 euro per locatie per dag.”
11 locaties: iedere grote stad, de grootste winkel
7 dagen: een week lang
225* 11 locaties* 7 dagen= € 17.325,00
Promoteams
4 uur lang een team van twee personen per (grote) stad. (zie overzicht grote steden in bijlage)
dus: 1ste uur = 240 euro + 3*80 euro= 480 euro per dag per stad. We hebben er voor gekozen om in
de grootste steden promoteams rond te laten lopen, dit zijn er elf.
Dus: €480*11= €5.280,00
Displays
Een standaard display kost gemiddeld 100 euro per week per supermarkt. We hebben gekozen voor
de supermarkt Albert Heijn, omdat deze de grootste keten van Nederland is. Albert Heijn heeft
Groep 1
Klas 2U
Pagina 17
Marketingcommunicatieplan HAK
namelijk 824 winkels door heel Nederland. We willen de displays 4 weken lang in de Albert Heijn
ketens in de grote steden laten staan. Er zitten gemiddeld drie AH ketens in een grote stad.
Dus: 33 * €400,00 = €13.200,00
Viral Marketing
Dit bedrag is gebaseerd op:
VARA
Rectangle: 300*250 Bruto CPM: 25€
Serious Request (nieuw)
Rectangle: 300*250 Bruto CPM: 25€
EO
Skycraper: 160*600 Bruto CPM: 20€
TROS
Skycraper: 160*600 Bruto CPM: 20€
Het CPM betekent Cost Per Mille, dus per 1000 bezoekers betaal je 25 euro.
Vara: 25*466*3= 34.950
SR: 25*867*3= 65.025
EO: 20*134*3= 8.040
TROS: 20*257*3= 15.420
Totaal: 117.435,00 euro.
Salaris projectleden
Dit bedrag is gebaseerd op 50 werkuren per projectlid. Tegen een tarief van €100,00 per uur.
Dit komt neer op 4 personen x 50 uur. 4 *50 uur = 200 uur. Tarief is 100 euro. 200 uur * 100 euro
salaris = 20.000,00 euro
Groep 1
Klas 2U
Pagina 18
Marketingcommunicatieplan HAK
Hoofdstuk 9 Uitvoering campagne
Jan
Feb
Ma
Apr
Mei
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Advertentie
tijdschrift
x
samplen
x
promoteams
x
Salespromotion
X
displays
X
Viral
marketing
Dec
x
x
x
x
x
x
Waarom deze maanden?
De advertentie die wij willen plaatsen in de Libelle is eenmalig, 1 editie. De Libelle heeft een
wekelijkse uitgave. We hebben gekozen voor de maand december omdat dit midden in het
winterseizoen valt.
Samplen: we hebben gekozen om in oktober te samplen, mede doordat het aansluit bij de
promoteams die zich in de maand november laten zien. Ook dit heeft te maken met de aankomende
wintermaanden en de hierbij toenemende verkoop aan peulvruchten van HAK.
Sales-promotion: begint logischerwijs in de maand dat het samplen ook begint. Tijdens het samplen
krijgen de mensen een flyer mee met hierop de promotie, een kortingscoupon. De sales-promotion
loopt tot eind januari.
De displays willen we in de maand januari plaatsen. Dit is mede omdat de marketingcommunicatieinstrumenten dan ten einde lopen en de displays een goede toevoeging zijn aan het eind van deze
cyclus.
Viral Marketing: mede door de lage kosten hebben we gekozen voor 3 maanden lang viral marketing.
We beginnen hiermee om er voor te zorgen dat de mensen er al bekend mee worden voordat de
intensieve promotie de weken erna begint.
Groep 1
Klas 2U
Pagina 19
Marketingcommunicatieplan HAK
Bijlagen
Bijlage 1
http://www.hak.nl/index.php?nav=productieproces
Groep 1
Klas 2U
Pagina 20
Marketingcommunicatieplan HAK
Bijlage 2
http://www.ster.nl/bannershowcase.html
Schema per maand
download tabel
print tabel
Gezin
website
unieke bezoekers
pageviews skyscraper rectangle mobiel
AVRO
266.000
139.000
€20
X
X
Babyboom
66.000
719.000
€20
X
X
Boer zoekt vrouw (nieuw)
70.000
1.824.000
€20
X
X
EO
134.000
454.000
€20
X
X
Ik vertrek
60.000
110.000
X
X
X
Lingo
58.000
3.133.000
X
€25
X
LLINK
98.000
488.000
X
€25
X
Moeders
38.000
7.000
€20
X
X
NCRV
54.000
371.000
X
€25
X
Groep 1
Klas 2U
Pagina 21
Marketingcommunicatieplan HAK
Nederland 1
180.000
1.038.000
X
€25
X
Opvoeden doe je zo
88.000
31.000
€20
X
X
Puberruil
12.000
94.000
€20
X
X
Serious Request (nieuw)
867.000
4.877.000
X
€25
X
TELEAC
87.000
84.000
X
€25
X
TROS
257.000
740.000
€20
X
X
VARA
446.000
1.580.000
X
€25
X
2.781.000
15.689.000
Totaal
Groep 1
Klas 2U
Pagina 22
Download